Bílkoviny potřebujeme, ale..

Bílkoviny jsou nepostradatelnou součástí dobře fungujícího těla. V prvních dvou letech života jde o nejdůležitější stavební kámen pro celý organismus.
Spotřeba v tomto případě převyšuje požadavky těla dospělého, jelikož je dítě ve fázi vývojového růstu. Pokud se na to podíváme z hlediska opravdové potřeby, tak dospělý člověk nepotřebuje takřka žádné bílkoviny pro stavbu lidského organismu, spíše je využije k nejnutnějším opravám.
Vhodné je také zohlednit individuální fyzické zatížení každého člověka. Těžce pracující člověk vyžaduje větší přísun bílkovin, než ten, co pracuje v kanceláři.  Pokud se tedy posadíme do restaurace, MĚLI bychom během několika málo minut poznat, kdo pracuje manuálně a kdo ne. V praxi to spíše ale většinou nepoznáte, protože spousta těch, kteří mají sedavý způsob života, dokáži sníst až neuvěřitelné množství jídla… A ještě to odůvodňují potřebou kvalitních živin, zvláštní, že? ;-)

Jak tělo zpracovává živočišné bílkoviny

Důležitá informace je ta, že bílkoviny se tvoří z aminokyselin. Takže, když sníte maso nebo nějaké mléčné výrobky, tělo musí nejdříve tyto již stvořené bílkoviny znovu rozložit. Z aminokyselin si poté vytvoří samo své bílkoviny, další složky přijatých bílkovin – u živočišných se jedná zejména o toxický odpad, se snaží náš organismus vyloučit, když je ho příliš, tak alespoň někam v těle „uklidit“.. Tím nejenže zahřejeme celý trávicí a vyučovací systém, překyselujeme a zanášíme celé vnitřní prostředí, ale připravujeme také ideální prostředí pro nejrůznější parazity, včetně plísní a kandidy.
Kde hledat ty nejlepší bílkoviny pro nás?
Dobře stravitelnou bílkovinu pro člověka obsahují zeleninovové a travní šťávy, ořechy, mořské řasy, klíčky, řada rostlin i ovoce. Příroda nabízí celou škálu rostlinných dobrot bohatých na lehce stravitelnou bílkovinu, která je ihned využita ku prospěchu celého organismu.
Mate-li i přesto obavy, zda máte bílkovin dostatek, připravte si známou kalciovou směs, která se skládá z větší části karotky a menších částí celeru, petržele a špenátu. Vytvoříte si tak doslova bílkovinovou bombu. Vyrazte do přírody a natrhejte si okvětní lístky pampelišek nebo sáhněte po růžičkové kapustě, tykvi, polníčku, kedlubně, zelí, kde také naleznete vysoký obsah bílkovin. Velkou zásobárnou bílkovin je i česnek.

Škodlivá chemická reakce

Pro udržení zdraví je důležité se vyvarovat, některých nebezpečných kombinací s bílkovinou. V případě, že jíte vysoko koncentrované sacharidy (chléb, brambory, rýže) a bílkoviny současně, tak dochází k tomu, že nejsou sacharidy správně stráveny. Bílkovinový trávicí enzym pepsin vniká do sacharidu a tím se celý proces značně komplikuje. Dojde k chemické reakci kvašení a zahnívání. U citlivých jedinců se mohou vyskytnout větry. Celý organismus bude zatížen plynem od střev, přes žaludek až do ostatních částí těla.
Vyhněte se proto koncentrovaným cukrům a škrobovým produktům a když, tak je nejezte dohromady s koncentrovanými bílkovinami. Každá substance potřebuje k řádnému natrávení odlišné prostředí s jinou trávicí šťávou, pokud sníme obě substance na ráz, tak tělo značně zatěžujete.
Koncentrované škrobové výrobky – moučné výrobky, dorty, keksy, buchty, pečivo a těstoviny.
Koncentrované sacharidy – sladkosti, veškeré výrobky vyráběné z cukru, sirupy.
Koncentrované bílkoviny – veškeré maso, i náhražky ze sóje, obilí, mléčné výrobky
Klasický oběd v podání např. těstovin či brambor s masem nebo  knedlíkem, masem a omáčkou vás zkrátka k zdravě fungujícímu tělu nepřivede a asi už chápete, proč po něm máte chuť na šlofíka.. Wink

Autor: Petra Šarmová

Šíření článku je možné pouze nekomerčním způsobem, v nezkrácené a neupravené podobě s připojením jména autora a s aktivním odkazem na tyto stránky www.PrirodniCestou.cz a všemi dalšími uvedenými aktivními zdroji, včetně celé této poznámky.

Rubriky Škodí nebo prospívá? | Napsat komentář