Stres

Žijeme ve světě, kde každého něco trápí. Ve všech směrech jsou na nás kladeny vysoké nároky, které někdy jen s velkými obtížemi dokážeme s lehkostí překonat. Valící se překážky nám přirozeně způsobují stres. Stres je slovo, které používáme téměř každý den. Jen málo lidí však ví, co se pod tímto pojmem skutečně skrývá a jakými změnami prochází ve stresu lidské tělo.

Co je to stres?

Stres je normální, fyziologická reakce organismu na ohrožení. Pokud se cítí člověk jakkoliv ohrožen, nastane u něj reakce typu útěk nebo útok. Právě tato reakce je podstatou stresu. Jde o stav, v němž se všechny procesy organismu nastaví na útěk nebo útok. Stres, který trvá krátkou dobu je tedy mechanismem, který organismus chrání. Problém však nastává, když stres přetrvává, protože procesy, které jsou krátkodobě pro člověka v ohrožení prospěšné, mu začnou po čase ubližovat.

Co se děje v stresové situaci v lidském těle?

Stresová situace je situací, ve které se v těle mobilizují zásoby a přizpůsobují se orgány na rychlou odpověď. K základním změnám patří:

– Zvyšuje se frekvence srdce
– Zvyšuje se krevní tlak
– Roztahují se dýchací cesty
– Zvyšuje se frekvence dýchání
– Krev z kůže a trávicího systému se přesouvá k svalům a vitálním orgánům
– Roztahují se zornice
– Vyplavují se hormony stresové reakce (adrenalin, kortizol …)
– Z jater začíná vyplavovat do krve glukóza a později se v krvi zjevují i ​​tuky

Z dlouhodobého hlediska je největší nebezpečí stresu právě hromadění cukrů a tuků v krvi. Proto se říká, že proti dlouhodobému stresu třeba bojovat zejména cvičením. Stejně neprospešná je i nadměrná stimulace vyplavování hormonů.

Jak se na člověku projevuje dlouhodobý stres?

Emocionální projevy:
– Podrážděnost
– Náladovost
– Pocity „ztráty půdy pod nohama“
– Pocity samoty a neštěstí
Kognitivní projevy:
– Neschopnost soustředit se
– Problémy s pamětí
– Neustále strachovanie se
– Nedokonalý úsudek
– Negativní pohled na svět
Fyzické projevy:
– Ztráta apetitu
– Ztráta chuti na sex
– Bolesti na hrudi
– Bolesti zad
– Časté infekce

Jak zvládat stres?

Základem boje se stresem je pozitivní myšlení. Množství stresu, které v životě zažíváme nedokážeme obyčejně ovlivnit. Můžeme však ovlivnit způsob, jakým na stres reagujeme.

V první řadě je třeba si uvědomit, že jen my samotní jsme zodpovědní za to, jak se cítíme a jsme pánem vlastního štěstí. Když si dokážeme dostatečně přesvědčivě vysvětlit, že nemá smysl se stresovat, jednou si určitě uvědomíme, že je to pravda.

Stejně důležité je myslet (nejen  ;-)) v případě stresu také na pravidelnou fyzickou aktivitu.

Přírodní cestou proti stresu 

Komplex vitamínů B – působí příznivě na nervový systém a tlumí stresovou odpověď.
Vápník a hořčík – posilují odolnost nervového systému. Jsou vhodné zejména pro ženy.
Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea) – její výtěžek, rhodiolin, zklidňuje nervový systém a stimuluje vyplavování serotoninu a hormonů štěstí.

PROTISTRESOVÝ BALÍČEK NA 2 MĚSÍCE

Rubriky Přírodní léčba nemocí | Komentáře nejsou povoleny.