Přechod na raw (živou) stravu – zkušenosti

Pokud se někdo z Vás rozhodne jít cestou změny stravy vařené za živou, tepelně nezpracovanou raw stravu, máme pro Vás pár tipů a zkušeností.

Můj přechod na živou stravu byl dlouho plánovaný a začala jsem měsíc po porodu mladšího syna. Informací jsem měla dost, takže jsem si byla jistá, že mně ani malému nic chybět nemůže. Protože mám srovnání, dokonce i na množství mateřského mléka  a jeho kvalitě bylo poznat, že živá strava je naprosto vyhovující způsob stravování. Během té doby se můj jídelníček často měnil podle potřeb těla, podle ročního období i mojí fyzické aktivity, chce to být flexibilní a moc si neplánovat. Někdy sním obrovské porce ovoce denně (třeba 4 kila :-D ) a jindy sním  trochu zeleniny a mám dost.

Přechodové období je hodně specifické tím, že se v jeho průběhu tělo čistí a tak není schopné zpracovat všechny živiny, které mu živá strava (ono ani tak vařená) dodá. Proto je vhodné si souběžně s přechodem na živou stravu i vyčistit střeva a játra, abychom to tělu usnadnili. A potom nastává období, může trvat pár měsíců, ale i dva roky, kdy tělo jen nasává živiny a enzymy, takže můžeme mít větší pocit hladu a zároveň období, kdy klidně i pár měsíců máme chuť stále na to stejné jídlo. Proto nemá cenu se za každou cenu nutit do rozmanitého jídelníčku, tělo ví, co dělá. Pokud chcete nasycení těla živinami urychlit, můžete zvolit nějaký potravinový doplněk v raw kvalitě, dnes jich je na trhu veliké množství a jistě si vyberete ten pravý pro Vás.

Po přechodovém období, kdy tělo nasává jako houba dojde k jistému útlumu chuti k jídlu, začne Vám stačit mnohem menší množství jídla. Potom už tělo jen hlásí, na co chuť má a je dobré mu vyhovět. Někteří lidé jdou do živé, vitariánské stravy v naději, že tím vyřeší svou váhu, ani to není pravda. Sice jsou vitariáni, kteří vypadají jako kostry, ale jsou i tací, kteří mají klidně i nadváhu. Není tedy pravda, že změna stavy na živou za nás vyřeší vztah k našemu tělu a ani přejídání ve vitariánském způsobu stravování není to pravé ořechové. Já osobně jsem při své výšce 180 cm měla váhové minimum 62 kilo a po 8 měsících od přechodu se moje váha zvedla na plus mínus 67 kilo.  I když jsem nějakou dobu byla hodně hubená, byla to fáze, kdy se tělo očišťovalo od nepotřebného a pak začalo už nabírat. Není třeba se bát, vše se srovná. A když to podpoříte láskou ke svému tělu, jen pokvetete.

Konkrétní jídelníček doporučovat nebudu, někdo preferuje víc ovoce, někdo víc zeleniny, oříšků, semínek a tuků, někdo jí jednoduché kombinace, někdo jí gurmet raw. Pro zpestření jídelníčku hlavně na začátku je dobré si nějakou kuchařku koupit, výběr je obrovský. I množství jídla je hodně individuální, pokud Vás hodně přemáhají chutě na vařené jídlo, bývá to často nedostatečným příjmem kalorií. A když víte, že jdete někam, kde bude hodně vařených pochoutek, které by Vás mohli zlákat, tak tam jít jedině s plným žaludkem. Pak je pokušení menší :-D . Já hodně dlouho řešila pocit hladu, málo co mně dokázalo zasytit, ale nakonec jsem zjistila, že ten hlad jsem neměla po jídle, ale po něčem jiném. Třeba nabíjení těla pránou pocit hladu hodně zmenší, nejdůležitější pro mně bylo pochopení, že mít hlad neznamená pro tělo, že je ohrožené, že nemusí bojovat o život, když je chvíli hladové, ale že mu tím naopak dělám dobře, že se trochu vyčistí. Je taky dobré s tělem vědomě komunikovat, to udělá hotové zázraky.

PS: všetečné dotazy ohledně živé stravy jsou více než vítány

Tereza

 

Rubriky RAW food - živá strava | 25 komentářů

25 komentářů u Přechod na raw (živou) stravu – zkušenosti

Napsat komentář