Home Léčivé rostliny a bylinky Spirulina – zdraví prospěšná řasa

Spirulina – zdraví prospěšná řasa

by Petra

Za účinný zdroj nutrientů se považují především dvě jednobuněčné sladkovodní řasy – spirulina a chlorella. Ačkoliv jsou to řasy dosti primitivní, mají výjimečnou sílu. Patří k nejstarším organismům na Zemi a jsou účinným zdrojem živin. V tomto článku se zaměříme na jednu z nich – spirulinu.

Spirulina

Spirulina je jednoduchá řasa, která žije v teplých, alkalických sladkých vodách. Tuto jednobuněčnou řasu lze vidět i lidským okem, má totiž asi půl milimetru, tudíž je oproti jiným řasám poměrně dlouhá.

Řadí se k modrozeleným řasám, jelikož kromě chlorofylu obsahuje také modré barvivo fytocyanin. Pojmenování řasy má souvislost s její schopností se rychle množit a tvořit velké kolonie spirálovitého tvaru.

Spirulina obsahuje spoustu živin, především bílkoviny, které mají vyvážené složení aminokyselin. Řasa je také bohatým zdrojem vitaminů, minerálních látek, enzymů, sacharidů a jiných nutrientů. Spirulina představuje jeden z mála rostlinných zdrojů vitaminu B12 (jedna čajová lžička dodá 2,5 násobek jeho doporučené denní dávky).

Spirulina má ve srovnání s jinými řasami dosti tenkou buněčnou stěnu, díky čemuž jsou její živiny snadno přístupné.

Spirulina je sladkovodní řasa, ale vyskytuje se ve vodách s vyšší salinitou (pH mezi 8 – 11). Vyhovuje jí vyšší teplota vody – zpravidla v rozmezí 32 – 45 stupňů, nicméně přežije i při teplotě 60 stupňů. Tato skutečnost je výhodou při zpracování řasy, protože nedojde tak lehce k rozkladu živin.

Jsou identifikovány i druhy přizpůsobené životu v poušti, které dokáží v době sucha přežít i na rozpálených kamenech o teplotě cca 70 stupňů. V takových případech se část jejich bílkovin mění na sacharidy (z  modrozelené barvy se mění na bílé). Někteří vědci se domnívají, že právě suchá forma spiruliny mohla být onou zázračnou manou, která pomohla Izraelitům přežít putování pouští.

V dnešní době rostou čtyři známé druhy spiruliny divoce pouze na několika málo místech na světě – jedná se například o jezera v Čadu, Texcoco (Mexiko), Turkana a Nakuru (Keňa). Za účelem obchodu se pěstují i uměle, a to třeba v Číně.

Obsah živin ve spirulině

  • Aminokyseliny
  • Minerální látky
  • Vitaminy
  • Karotenoidy
  • Enzymatické pigmenty
  • Další živiny

Spirulina – aminokyseliny

V buňkách spiruliny je značné množství ribozomů, v nichž probíhá syntéza bílkovin. Jedná se o velmi komplexní proteiny – najdeme v nich veškeré esenciální aminokyseliny zastoupené v lidském organismu. Protože jsou jednoduché a mají tenčí buněčnou stěnu, člověk je stráví daleko lépe, než živočišné bílkoviny.

Dalším plus pro spirulinu je, že obsah aminokyselin je ve vzájemně vyvážených poměrech, což je nezbytné pro jejich zabudování do bílkovin. Výstavba bílkovin je totiž vždy omezena tou aminokyselinou, které tělo dostává nejméně. Z toho vyplývá, že nedostatek, byť i pouhé jedné esenciální aminokyseliny v potravě, vede k tomu, že proteiny se netvoří v dostatečném množství a tělo je postrádá. Tento jev je častý například u vegetariánů a veganů – protože jedí pouze rostlinnou stravu. Spirulina jako doplněk stravy se proto doporučuje i pro vegetariány a vegany.

Obsažené aminokyseliny ve spirulině

Esenciální:

  • Fenylalanin – reguluje metabolismus
  • Isoleucin – důležitý pro odpovídající růst, vývoj inteligence, vyváženost dusíku v těle, je nezbytný pro dobrý výkon sportovců a následnou regeneraci po výkonu
  • Leucin – má vliv na mozkovou funkci, je důležitý pro práci svalů
  • Lysin – pro optimální růst buněk, podněcuje výstavbu krevních protilátek, posiluje oběhovou soustavu
  • Methionin – důležitý pro metabolismus tuků a zdraví jater, má sedativní účinky na nervový systém
  • Tryptofan – zvyšuje efektivitu vitaminů skupiny B, je potřebný pro zdraví nervového systému, vede k větší emoční stabilitě
  • Valin – ovlivňuje mentální činnost a koordinaci svalů

Neesenciální:

  • Alanin – stavební prvek buněčných stěn
  • Arginin – důležitý pro sexuální a reprodukční zdraví, podporuje detoxikaci krve
  • Cystein – významný pro zdraví slinivky, mírní symptomy potravních alergií a intolerancí
  • Glycin – zvyšuje efektivitu využití kyslíku v buňkách
  • Histidin – ovlivňuje přenos nervových vzruchů (především ve sluchových orgánech), může kladně působit u hluchoty
  • Kyselina aspartamová – přetváří sacharidy na buněčnou energii
  • Kyselina glutamová – důležitá pro mozkové buňky
  • Prolin – je základem pro vznik kyseliny glutamové
  • Serin – účastní se na ochraně tukových vrstev obalujících nervová vlákna
  • Tyrosin – zpomaluje buněčné stárnutí, ochraňuje před spálením od slunce

Spirulina – minerály

Spirulina je vhodným zdrojem široké škály minerálních látek a stopových prvků, které náš organismus potřebuje k úspěšnému fungování.

Obsažené minerální látky:

  • Draslík
  • Fosfor
  • Hořčík
  • Mangan
  • Selen
  • Vápník
  • Zinek
  • Železo

Spirulina – vitaminy

  • Vitaminy skupiny B (B1 – thiamin, B2 – riboflavin, B3 – niacin, B5 – kyselina pantotenová, B6 – pyridoxin, B8 – kyselina listová, B12 – kobalamin)
  • Vitamin E
  • Vitamin H

Spirulina – karotenoidy

Spirulina je významným zdrojem karotenoidů – ty jsou základem pro vznik vitaminu A (v těle se z nich vytváří vitamin A). A proč je forma karotenoidů lepší, než samotný vitamin A? Tělo si totiž vytvoří jen takové množství vitaminu, které potřebuje. Přebytek vitaminu A je pro tělo škodlivý, protože vitamin A je rozpustný v tucích a tělo jej nedokáže vyloučit.

Obsažené karotenoidy:

  • Alfa karoten
  • Beta karoten
  • Echinenon
  • Kryptoxantin
  • Lutein
  • Zeaxantin

Spirulina – enzymatické pigmenty

Ve spirulině jsou obsaženy pigmenty, z nichž si tělo vytváří enzymy nepostradatelné pro svoje správné fungování.

Jedná se o tzv. fykocyanin a chlorofyl, oba s mimořádnými pozitivními účinky na lidské tělo. Tak kupříkladu fykocyanin podporuje tvorbu červených i bílých krvinek (tento poznatek je významný i pro osoby, jejichž kostní dřen byla zasažena radiací). V důsledku vyšší tvorby bílých krvinek je také posílena imunita organismu.

Chlorofyl pomáhá při hojení ran a regeneračních procesech, je účinný při anémii, působí dezinfekčně a detoxikačně, podporuje prokrvování důležitých orgánů v těle aj.

Spirulina – další živiny

Ačkoliv je spirulina plná vitaminů, minerálů a aminokyselin, má velmi nízkou energetickou hodnotu. Rovněž obsahuje jen malé množství tuků, přičemž většina z nich jsou navíc ve formě nezbytných mastných kyselin.

Ve spirulině je obsažena trojice látek, které se souhrnně nazývají vitamin F (esenciální mastné kyseliny linolová, linoleová a arachidonová). Ty se podílí na optimalizaci hladiny cholesterolu v krvi, regulují krevní tlak a ovlivňují pružnost cév.

Ve spirulině najdeme i kyselinu gama – linoleovou a omega – 6 mastné kyseliny, které působí protizánětlivě. Esenciální mastné kyseliny jsou také důležité pro přenos kyslíku, zdraví stav vlasů, kůže a nehtů.

V řase je nízké procento sacharidů, přičemž jde hlavně o snadněji vstřebatelné polysacharidy.

Jelikož má spirulina jen malý obsah sodíku, ocení jej lidé , kteří si příjem tohoto minerálu musí hlídat.

Zdroj: Maria Dallen. Zelené potraviny.

You may also like

Na webu užívám cookies. Prohlížením stránek s použitím cookies souhlasíte. Souhlasím Více

Privacy & Cookies Policy